Vanliga frågor och svar om kreditkort

Ett kreditkort ger extra möjligheter i din vardag och är ett säkert betalmedel som fungerar över hela världen. Nedan hittar du svaren på de vanligaste frågorna om kreditkort och andra tips som kan vara bra att känna till.

Betal- och kreditkort

Vad är ett kreditkort?

Ett kreditkort ger dig valfriheten att välja mellan att betala en faktura i sin helhet på förfallodagen eller dela upp fakturabeloppet över tiden, oftast med cirka 20 månader som längst. Det finns alltså en möjlighet att betala i sin egen takt. Ofta (inte alltid) utgår ingen ränta om du betalar allt på en gång men däremot om du väljer att dela upp betalningen. Då utgår ränta för den tid du "lånar" pengarna.

Till ränta tillkommer ofta en aviserings- eller administrationsavgift och i vissa fall även en årsavgift.

Vilka avgifter tillkommer?

För samtliga korttyper tillkommer olika "övriga" avgifter. Exempel på dessa kan vara uttagsavgift, valutapåslag vid köp i utlandet, påminnelseavgift och förseningsavgift vid försenad betalning.

Här är det viktigt att läsa de allmänna villkoren.

Vad är Visa och MasterCard?

Visa och MasterCard är inte utgivare av kort utan två olika system för hantering av köp/transaktioner. Affärer och andra inköpsställen världen över ansluter sig till systemet och på så vis fungerar ditt kort på miljontals ställen jorden runt.

Om du skall resa till lite mer ovanliga resmål så kolla gärna upp hur kortet gäller just där innan du ger dig av.

Vad innebär effektiv ränta?

När "effektiv ränta" redovisas så innehåller den ränta + alla löpande avgifter omräknat till en årlig ränta. Anledningen till det är att du som kund skall kunna jämföra olika kort men också lätt kunna konstatera vad till exempel ett så kallat "räntefritt" köp egentligen kostar jämfört med ett annat köp.

Konsumentverket har satt upp regler som alla måste följa när det gäller beräkning av effektiv ränta just för att du som kund ska känna dig säker. Läs mer hos konsumentverket.

Vad är total kreditkostnad?

Genom att redovisa total kostnad kan du se exempel på vad det kostar totalt för en viss kredit under en viss tid. Det vill säga om du köper något för 6.000 kronor och delar upp betalningen på 3 månader med årsränta 12% och aviseringsavgift på 25 kronor - vad kommer då totalkostnaden att bli?

För ovanstående så blir det cirka 90 kronor i ränta samt 75 kronor i aviseringsavgifter, det vll säga en total kostnad på 6.165 kronor att jämföra med, till exempel, det du sparar på extrapriset.

Hur använder jag mitt kort på ett säkert sätt?

Det krav som ställs på dig är att du håller kort och kod separat från varandra och att du har god uppsikt över ditt kort. Det gäller att spärra kortet så snart du upptäcker att det är borta för att inte drabbas av de kostnader som den eventuella förövaren åstadkommit genom att använda kortet.

När du använder kortet här hemma men framförallt i fjärran länder, tänk då på att inte lämna det ifrån dig. Tänk även en gång extra på var du använder det någonstans.

Det är också bättre att använda ett kreditkort än ett bankkort. Om det olyckliga skulle inträffa att du blir av med ditt kort så är bankkortet direkt kopplat till ditt bankkonto, där dina besparingar finns, medan kreditkortet genererar en faktura där du kan se om något är fel och i sådant fall reklamera det utan att behöva ligga ute med pengarna.

Användning

Hur fungerar ett betal- och kreditkort?

Med ett betal- och kreditkort får du ett månatligt kontoutdrag/faktura istället för att köpet dras direkt från ditt bankkonto. På kontoutdragen/fakturorna redovisas alla köp och uttag under den senaste perioden. Du kan varje månad välja om du vill betala hela det belopp du utnyttjat eller dela upp det i mindre delar. Väljer du att betala hela skulden betalar du ingen ränta. Delar du upp den i mindre delar betalar du ränta på den kredit du utnyttjar.

Fungerar mitt kort på resmålet?

De flesta länder accepterar kortbetalningar med VISA. Vi rekommenderar att du för säkerhets skull hör med din resebyrå alternativt ambassaden/konsulatet för det land du tänker besöka.

När jag ska betala med mitt kort utomlands får jag ibland frågan om jag vill betala i svenska kronor. Vad ska jag välja?

Vi rekommenderar inte att betala med kortet i svenska kronor utomlands då detta kan medföra väsentliga kursskillnader mot att betala i landets egen valuta.

Jag kan inte betala med mitt kort, vad kan det vara för fel?

Att ett kort inte fungerar i en butik kan bero på en mängd olika saker. Är det ett engångstillfälle kan butiken, för ett ögonblick, tappat kommunikationen med oss som kortutgivare och kan därmed inte kontrollera att kortet är giltigt. Det kan också bero på att du till exempel glömt att notera köp och därmed finns det mindre utrymme att handla för än du beräknat. Kortets magnetremsa kan också ha blivit förstörd eller avmagnetiserad. Be butiken att knappa in köpet manuellt i betalterminalen.

Giltighetstiden på mitt kort går snart ut, när och hur får jag ett nytt?

Cirka två veckor innan giltighetstiden på ditt nuvarande kort går ut får du ett nytt kort hem i brevlådan.

Kontoutdrag (Faktura)

När kommer kontoutdraget?

Du får ditt kontoutdrag kring den 10:e varje månad.

När börjar jag betala ränta?

En gång i månaden får du ett kontoutdrag med saldo och en översikt för när och vart du använt kortet. Räntan beräknas från förfallodatum på ditt utgående belopp.

Hur vet jag att ni har fått min inbetalning?

Du kan se att vi har fått din inbetalning på Mina Sidor för ditt kort. Inbetalningen benämns som "Bankgiroinbetalning".

PIN-kod

Jag har glömt min PIN-kod, hur får jag en ny?

Vänd dig till kundtjänsten för ditt kort.

Min PIN-kod är spärrad, hur får jag en ny?

Vänd dig till kundtjänsten för ditt kort.

Vad är CVC/CVV?

En kod med tre siffror som finns tryckt på signaturpanelen på baksidan av ditt kort. Denna kod efterfrågas ofta av säkerhetsskäl när du ska betala med kort på nätet.

Saldo och kredit

Hur ansöker jag om att höja min kredit?

Du kan ansöka om högre kredit på Mina Sidor för ditt kort eller genom att kontakta kundtjänst.

Hur ser jag mitt aktuella saldo?

Du får ett kontoutdrag varje månad som visar bland annat ditt saldo. Du kan även se ditt saldo på Mina Sidor, eller genom att kontakta kundtjänst.

Kontakta oss
Kundtjänst
Du hittar kontaktuppgifter till respektive korts kundtjänst på Mina Sidor.

Gå till Våra kort, för att hitta rätt länk.

Frågor & svar


Spärrtjänst
Telefon: 08-695 17 34
Öppet dygnet runt