• Kundservice

Tillgänglighet för DNB

DNB vill att så många som möjligt ska kunna använda våra digitala tjänster. Den här sidan beskriver hur DNB:s webbplatser och digitala tjänster uppfyller lagen om vissa produkter och tjänsters tillgänglighet, eventuella kända tillgänglighetsproblem och hur du kan rapportera brister till oss så att vi kan åtgärda dem.

Bild på tangentbord med gröna ikoner som visar en figur i rullstor, en symbol för ett öra och en figur med vit käpp.

Hur tillgängliga är DNB:s webbplatser och digitala tjänster

DNB uppfyller en hel del av tillgänglighetskraven men vi är samtidigt medvetna om att delar av våra webbplatser och digitala tjänster idag inte är helt tillgängliga. Det finns ett flertal kända brister som vi arbetar med specifikt, samtidigt som vi fokuserar på att förbättra tillgängligheten på ett övergripande plan.

Att göra DNB:s webbplatser och digitala tjänster tillgängliga för alla konsumenter är ett prioriterat område som vi kontinuerligt arbetar med att förbättra. Vi arbetar löpande med att åtgärda kända tillgänglighetsproblem.

Sidan ses kontinuerligt över och uppdateras löpande.

Rapportera brister i DNB:s webbplatser eller digitala tjänsters tillgänglighet

Vi strävar hela tiden efter att förbättra våra webbplatser och digitala tjänsters tillgänglighet. Om du upptäcker problem som inte är beskrivna på denna sida eller om du behöver innehåll som inte är tillgängligt för dig, får du gärna kontakta oss så att vi kan åtgärda problemet.

Tillsynsmyndighet

Post- och telestyrelsen (PTS) har tillsynsansvar över DNB:s webbplatser och digitala tjänsters tillgänglighet. Om du tycker att vi har brister i tillgängligheten kan du anmäla det till PTS. Du kan också göra en anmälan till PTS om du tycker att vår tillgänglighetsredogörelse har brister eller om du tycker att vi inte har hanterat din begäran om tillgängliggörande korrekt.

Innehåll som inte är tillgängligt

DNB:s webbplatser och digitala tjänster är inte helt förenlig med lagen om vissa produkter och tjänsters tillgänglighet. Nedan beskrivs de brister som DNB för närvarande har identifierat.

Kontakta oss om det är något specifikt innehåll eller dokument som du önskar ta del av så ska vi se hur vi kan hjälpa dig.

DNB.se

Allmän beskrivning av DNB.se

DNB.se är DNB:s webbplats som riktar sig till både kunder och icke-kunder, såväl privatpersoner som företag. Tillgänglighetsredogörelsen avser delar av DNB.se som riktar sig till privatkunder/konsumenter.

DNB har gjort en intern utvärdering av tillgängligheten till DNB.se både med automatiska testverktyg och med manuella testmetoder.

WCAG-överensstämmelse på nivå A – potentiella problem

  • Länktexter i liknande sammanhang

I vissa fall förekommer länkar med samma text i en gemensam kontext. För att ytterligare stärka användarupplevelsen för personer som använder hjälpmedel, kan det vara värdefullt att tydliggöra skillnaden mellan länkarna även i texten.

  • Förbättrad tydlighet i länktexter

Det finns möjlighet att göra vissa länktexter mer beskrivande, vilket kan underlätta för användare som inte har tillgång till det visuella sammanhanget. Genom att förtydliga syftet med länkarna kan vi bidra till en ännu mer inkluderande och lättnavigerad miljö.

  • Tomma behållarelement på vissa sidor

I några fall har vi identifierat behållarelement utan innehåll. Även om detta inte alltid påverkar det visuella intrycket, kan det påverka hur innehållet uppfattas av användare som navigerar med hjälpmedel. Genom att säkerställa att alla strukturella element används konsekvent enligt sidmallen, kan vi ytterligare stärka sidans logik och tillgänglighet.

  • Rubriktaggar utan textinnehåll

Vissa rubriker kan vara inmatade fel. Användare med skärmläsare kan därmed ha svårigheter med att få rubriker upplästa korrekt och att navigera sig på sidan.

  • Överensstämmelse mellan synlig och maskinläsbar etikett

På vissa sidor finns det möjlighet att ytterligare harmonisera den synliga etiketten med den maskinläsbara motsvarigheten. Genom att säkerställa enhetlig benämning av funktioner kan vi underlätta för användare som navigerar med hjälpmedel, såsom skärmläsare eller röststyrning, och därmed bidra till en mer tillgänglig och intuitiv användarupplevelse.

  • Vissa knappar saknar textalternativ

Användare med skärmläsare kan ha svårt att läsa av knappar då vissa knappar saknar textalternativ.

  • Formulärfält saknar en etikett på vissa sidor.

Användare med skärmläsare eller röstinmatning kan uppleva begränsningar för formulärelement då dessa etiketter inte alltid korrekt kopplade till HTML-koden.

WCAG-överensstämmelse på nivå AA – potentiella problem

  • Interaktiva elementet uppfyller inte minsta storlek eller avstånd på vissa sidor.

Interaktiva element, som knappar eller länkar, ska vara tillräckligt stora och placerade så att alla användare enkelt kan trycka eller klicka på dem. Detta gör det enklare för personer med fysiska funktionshinder och användare som använder pekskärmar. För en användare med motoriska svårigheter kan vissa svårigheter att träffa rätt klickyta förekomma.

  • Tangentbordets fokusindikator kan saknas på vissa sidor.

Tangentbordets fokusindikator kan saknas på vissa sidor på dnb.se vilket kan göra det svårt för användare med motoriska svårigheter att navigera på sidan.

  • Dokument

Webbplatsen innehåller PDF-dokument vilka till viss del brister i tillgänglighet. Dokumenten kan innehålla bilder utan textalternativ, saknar taggar så att de inte fungerar korrekt med skärmläsare, ha fel läsordning samt otydlig länktext.

DNBportal

Allmän beskrivning av DNBportal

DNBportal.se är en webbplats som riktar sig till DNB Finans privat- och företagskunder. På DNBportal.se kan kunderna få hjälp med sina ärenden genom självbetjäningslösningar, frågor och svar samt via chatt och meddelanden med kundservice. Tillgänglighetsredogörelsen avser delar av DNBportal.se som riktar sig till privatkunder/konsumenter.

DNB har gjort en intern utvärdering av tillgängligheten i DNBportal och dess digitala tjänster både med automatiska testverktyg och med manuella testmetoder.

Möjlig att uppfatta

  • Presentera innehåll i en meningsfull ordning

Hur informationen presenteras kan skilja sig åt beroende på om en användare själv läser informationen eller får informationen uppläst av exempelvis en skärmläsare. DNB arbetar med att säkerställa att informationen är maskinläsbar korrekt så att alla kan ta del av innehållet på ett logiskt sätt.

  • Anpassas innehållet efter skärmens riktning

Vissa brister kan förekomma beroende på vilken typ av skärm en användare använder sig av och beroende på ifall enheten används i stående eller i liggande läge. DNB arbetar med att säkerställa att innehåll och funktioner ska fungera oavsett skärmens riktning.

  • Ange syftet för formulärfält i koden

Ledtext till inmatningsfält är inte alltid korrekt kopplade, vilket i vissa fall kan upplevas otydligt vad inmatningsfältets syfte är för användare som använder skärmläsare.

  • Flexibilitet vid förstoring och på mindre skärmar

Det finns möjligheter att ytterligare optimera webbplatsens layout för att säkerställa att innehållet presenteras tydligt oavsett skärmstorlek eller zoominställningar. Genom att stärka den responsiva designen kan vi skapa en mer tillgänglig och konsekvent upplevelse för alla användare, oavsett enhet eller behov.

  • Möjliggör textförstorning

Förändring av textstorlek är till viss del möjlig. Om text förstoras upp till 200 procent kan texten skymmas eller krocka med annat innehåll eller på annat sätt bli svår att ta del av.

Hanterbar

  • Justerbar tidsgräns

Vid inloggning till DNBportal så behöver en användare identifiera sig med BankID. Vi ser över en lösning för att kunna förlänga tidsbegränsningen som finns idag.

  • Tydlighet i länkbeskrivningar

Vissa brister kan förekomma för en användare som använder skärmläsare när det gäller länkar. Det finns möjlighet att ytterligare stärka tydligheten i vissa länkar, så att användaren enkelt kan förstå vart länken leder utan att behöva klicka på den.

  • Erbjud flera sätt att navigera

Antal menyval i menyn är begränsad. En användare kan navigera till vissa funktioner/tjänster på endast ett sätt.

  • Klickbar yta

För en användare med motoriska svårigheter kan vissa svårigheter att träffa rätt klickyta förekomma.

Begriplig

  • Enhetlig benämning av funktioner

Vissa brister kan förekomma gällande inkonsekvent benämning på samma funktionalitet på webbplatsen. Att harmonisera benämningen av vissa funktioner på webbplatsen skulle särskilt gynna dem som använder hjälpmedel för navigering.

  • Visa var ett fel uppstått och beskriv det tydligt

Vissa brister kan förekomma gällande tydlig hänvisning till var i ett formulär ett fel har uppstått, till exempel vid felaktig fältinmatning i ett formulär.

  • Skapa tydliga fältetiketter/ledtexten

Vissa brister kan förekomma gällande fält i formulär som saknar instruktioner.

  • Ge förslag på hur fel kan rättas till

Otydliga felmeddelanden kan förekomma, till exempel när man fyller i ett formulär felaktigt.

  • Dokument

Webbplatsen innehåller PDF-dokument vilka till viss del brister i tillgänglighet. Dokumenten kan innehålla bilder utan textalternativ, saknar taggar så att de inte fungerar korrekt med skärmläsare, ha fel läsordning samt otydlig länktext.

Kreditansökan online för privatpersoner (bilfinansiering)

Allmän beskrivning av kreditansökan online för privatpersoner (bilfinansiering)

Kreditansökan online för bilfinansiering riktar sig till DNB Finans privat- och företagskunder. På DNB Finans checkout kan kunderna ansöka om en finansiering av sin bil. Finansieringsformerna är lån, leasing och privatleasing. Tillgänglighetsredogörelsen avser kreditansökan online som riktar sig till privatkunder/konsumenter.

DNB har gjort en intern utvärdering av tillgängligheten till DNB:s förfarande för kreditansökan för bilfinansiering både med automatiska testverktyg och med manuella testmetoder.

Möjligt att uppfatta

  • Strukturerad och tillgänglig presentation av innehåll

För att alla användare – även de som använder hjälpmedel som skärmläsare – ska kunna ta del av innehållet på ett logiskt sätt, är det viktigt att struktur, relationer och informationsordning i koden är tydligt definierade. Hur informationen presenteras skiljer sig åt beroende på om användaren själv läser eller om användaren får informationen uppläst av exempelvis en skärmläsare. DNB ser kontinuerligt över detta för att säkerställa att innehållet är korrekt maskinläsbart och presenteras i en meningsfull ordning.

  • Gör inte instruktioner beroende av sensoriska

Användare med begränsad förmåga att uppfatta färg, form, storlek eller inte har möjlighet att relatera till höger eller vänster (så kallad sensoriska kännetecken) kan ha begränsad möjlighet att navigera på webbplatsen. DNB arbetar med att säkerställa att informationen är maskinläsbart korrekt så att alla kan ta del av innehållet på ett logiskt sätt.

  • Ange syftet för formulärfält i koden

Ledtext till inmatningsfält är inte alltid korrekt kopplade, vilket i vissa fall kan upplevas otydligt vad inmatningsfältets syfte är för användare som använder skärmläsare.

Hanterbar

  • Tillgänglig navigering med tangentbord

Användare har en begränsad möjlighet att navigera på webbplatsen med hjälp av tangentbord och tangentbordsfälla. DNB arbetar med att säkerställa att informationen är tillgänglig även vid tangentbordsnavigering.

  • Justerbar tidsgräns

För att godkänna en finansieringsansökan behöver kunden identifiera sig med BankID. Vid sådan inloggning har BankID tidsgränser vid identifiering och signering som inte går att utöka.

  • Erbjud flera sätt att navigera

En användare kan inte navigera till vissa funktioner/tjänster på flera olika sätt.

  • Se till att text på knappar och kontroller överensstämmer med maskinläsbara namn

Hur informationen presenteras kan skilja sig åt beroende på om en användare själv läser eller får informationen uppläst av exempelvis en skärmläsare. DNB arbetar med att säkerställa att informationen är maskinläsbar korrekt så att alla kan ta del av innehållet på ett logiskt sätt.

  • Klickbar yta

För en användare med motoriska svårigheter kan vissa svårigheter att träffa rätt klickyta förekomma.

Sidfotsnavigering

Kontor

DNB Bank ASA Filial Sverige

Regeringsgatan 59

Stockholm

Postadress

SE-105 88 Stockholm

Org.nr.

516406-0161

Våra hemsidor

DNB Asset ManagementApproveCarportenAutoleaseDNB Portal

Internationellt

DNB NorgeDNB DanmarkDNB Luxemburg

Sociala medier

Allmänna villkorUndgå bedrägerierCookiesPersonuppgifterDärför måste banken ställa frågorKunder bosatta i USA eller StorbritannienKlagomålshanteringTillgänglighetsredovisning

© DNB